Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół Elektrycznych w Gorzowie Wlkp. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności: a) z niepełnosprawności; b) z niedostosowania społecznego; c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; d) z zaburzeń zachowania lub emocji; e) ze szczególnych uzdolnień; f) ze specyficznych trudności w uczeniu się; g) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; h) z choroby przewlekłej; i) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; j) z niepowodzeń edukacyjnych; k) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego kontaktami środowiskowymi; l) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w szczególności pedagog, psycholog i doradca zawodowy. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: a) rodzicami uczniów; b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi; c) placówkami doskonalenia nauczycieli; d) innymi szkołami i placówkami; e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 4. Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Gorzowie Wlkp. oraz innymi placówkami wspierającymi pracę szkoły celem: 1) uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, 2) udzielania młodzieży pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, 3) udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem młodzieży. 4) uzyskania diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia, wydania opinii bądź orzeczenia. Osobą wyznaczoną do koordynowania współpracy z instytucjami wspierającymi jest pedagog szkolny. 5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy: a) ucznia, b) rodziców ucznia, c) dyrektora szkoły, d) nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem, e) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, f) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; h) pracownika socjalnego; i) asystenta rodziny; j) kuratora sądowego. k) organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny i młodzieży. 6. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie: 1) zajęć rozwijających uzdolnienia, 2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, 3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, o charakterze terapeutycznym, 4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, 5) nauczania indywidualnego, 6) porad i konsultacji. 7. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. 8. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. 9. Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Gorzowie Wlkp. oraz innymi placówkami wspierającymi pracę szkoły celem: 1) uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, 2) udzielania młodzieży pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, 3) udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem młodzieży. 4) uzyskania diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia, wydania opinii bądź orzeczenia. Osobą wyznaczoną do koordynowania współpracy z instytucjami wspierającymi jest pedagog szkolny. 10. Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów w szkole należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, 2) określanie mocnych stron, predyspozycji zainteresowań i uzdolnień uczniów, 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania, 5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym. 11. Rola wychowawcy obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej: 1) obserwacja ucznia, analiza jego postępów we współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami, 2) poinformowanie innych nauczycieli o konieczności udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy, 3) planowanie form udzielania pomocy uczniowi we współpracy z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami i specjalistami, 4) uwzględnianie wniosków z poprzednich działań podjętych wobec ucznia w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |